10 Veelgemaakte Vergissingen

Verhuisvergissing 1: Te weinig spullen opgeven

De meeste mensen verhuizen maar drie keer in hun leven. Dit betekent dat er een grote kans bestaat dat men er dus (helaas) nooit een expert in zal worden. Het inschatten van het aantal kubieke meters aan meubilair dat verhuisd dient te worden, is dan ook geen makkelijke opgave. ScanMovers probeert met haar gedetailleerde inventarisatielijst de kans op menselijke fouten bij het inschatten van het aantal kubieke meters zo klein mogelijk te houden.

Loop daarom bij het inventariseren van de inboedel iedere kamer na. Hier geldt: beter te veel spullen geïnventariseerd dan te weinig. Soms kunnen extra spullen niet meer mee met de verhuiswagen of dient er alsnog twee keer te worden gereden. Zolang de klant informatie met betrekking tot de woonsituatie en de te verhuizen kubieke meters naar waarheid doorgeeft, kan er echter maar weinig misgaan.

De grootste bron van ergernis voor verhuizers is het bewust opgeven van te weinig spullen. Een strakke planning is de basis voor een snelle en professionele verhuizing. Verhuizers nemen in hun berekening een foutmarge op, maar toch komt het vaak voor dat er veel meer meubilair moet worden verhuisd. Het aanleveren van foto’s van speciaal meubilair (grote kasten, piano’s, etc.) helpt enorm bij het maken van een inschatting.

Verhuisvergissing 2: Slechte voorbereiding

Een veelgemaakte fout bij een verhuizing is een slechte voorbereiding, zoals te laat beginnen met opruimen en inpakken. Verhuizers kunnen hierdoor na aankomst niet direct beginnen met verhuizen. Eerst moet er gezocht worden naar de juiste spullen die mee moeten, waarna er vaak ook nog (niet afgesproken) inpakwerk moet worden gedaan. Het gevolg is een verhuizing die vaak wel twee keer zolang duurt. Begin dus niet te laat!

Een perfecte voorbereiding start met het goed inpakken van spullen die mee moeten met de verhuizing. Een goede verhuistip: label alle spullen van tevoren, bijvoorbeeld met verschillende kleurstickers. Op deze manier is het voor de verhuizers makkelijker te zien waar bepaalde spullen moet staan op het nieuwe adres. Dit scheelt weer tijd en geld!

Verhuisvergissing 3: Onderschatting van hoeveelheid werk

Het is belangrijk om te specificeren wat er wel en wat er niet niet door de verhuizer moet worden gedaan tijdens een verhuizing. Denk hierbij aan (de)montage, in- en uitpakken, traplopen of het gebruik van externe lift.

Bij het inschatten doet een klant er goed aan de volgende vragen te beantwoorden:

  • Zijn er meubelstukken die niet door de gang of door het trapgat passen? Moeten de meubelstukken door het raam verhuisd worden? Denk dan aan een externe lift. Is verhuizing door het raam tevens geen optie, dan moeten de meubels gedemonteerd worden. Gaat de verhuizer dit doen of doe je het zelf?
  • Wat is de afstand van de parkeerplek voor de verhuiswagen naar de voordeur? En, in het geval van een galerijflat of appartementencomplex, hoe ver is het lopen van de hoofddeur naar de deur van het appartement? Zijn er ongehinderde looproutes of moeten verhuizers door vele deuren?
  • Wilt u alles zelf inpakken of laat u de verhuizer een deel inpakken/uitpakken?

Dit zijn belangrijke vragen die beantwoord moeten worden voordat een verhuizer begint aan een verhuizing.

Verhuisvergissing 4: Een tijdelijke verkeersmaatregel of parkeerontheffing niet of te laat aanvragen

Parkeergelegenheid vlakbij het huis (begin- en eindadres) is uiteraard belangrijk voor een goed verloop van de verhuizing, een voorwaarde voor een strakke planning. Zowel een parkeervergunning als een tijdelijke verkeersmaatregel moet minimaal 1 week van tevoren worden aangevraagd. Er is kans dat de aanvraag wordt afgewezen. Daarom geldt: hoe eerder de aanvraag, hoe beter.

Het aanvragen en verkrijgen van een tijdelijke verkeersmaatregel of parkeerplek voor je verhuizing brengt kosten met zich mee. Het kostenplaatje is daarom pas rond als deze kosten in kaart zijn gebracht. Helaas wordt een dergelijke aanvraag vaak uitgesteld of helemaal vergeten. Dit kan voor grote problemen zorgen op de dag zelf.

In sommige gevallen dient er ook een parkeergelegenheid/-plaats/-vergunning te worden geregeld voor de verhuislift. Denk hierbij aan de bereikbaarheid voor een aanhangwagen maar ook aan de plek ten opzichte van de muur of het raam. Dit alles geldt uiteraard voor zowel het beginadres als voor eindadres.

Verhuisvergissing 5: Verhuizen onder tijdsdruk

Een verhuizing bestaat uit meerdere complexe en van elkaar afhankelijke processen. Verhuizers zijn daarom graag goed geïnformeerd zodat er voorzichtig en nauwkeurig te werk kan worden gegaan, volgens een strakke planning.

Een verhuizing dient secuur en met zorg te worden uitgevoerd. Een opgelegde tijdsdruk gaat ten koste van de concentratie en vergroot de kans op slippertjes en dus op schade. Neem daarom de ruim de tijd voor (de voorbereiding van) jouw verhuizing. Denk maar zo: haastige spoed is zelden goed!

Verhuisvergissing 6: Niet verdiepen in een verhuisofferte

Verhuisbedrijven berekenen de kosten van een verhuizing ieder op hun eigen manier. De ene verhuizer rekent bijvoorbeeld een vaste prijs, terwijl andere verhuizers een schatting geven en afrekenen op basis van nacalculatie.

Er zijn grote verschillen in de verzekeringsvoorwaarden, garanties en service die verhuizers bieden. De klant doet er goed aan om diverse aanbiedingen naast elkaar te leggen, voordat hij of zij een beslissing maakt. Hoe meer informatie een klant van tevoren kan geven, hoe beter de verhuizers een inschatting kunnen maken. Met genoeg informatie en bijbehorende foto’s kunnen verhuisoffertes zo nauwkeurig mogelijk op maat worden gemaakt.

Verhuisvergissing 7: Te laat omzetten van adresgegevens, (energie-)contracten en andere zaken

Een klant dient niet alleen voorbereidingen te treffen met betrekking tot het verhuizen zelf. Bij het wisselen van huis zijn er een aantal zaken die goed moeten worden geregeld:

  • Inschrijven gemeente
  • Doorgeven verhuizing gemeente
  • Verhuisservice post / verhuizen post
  • Verhuizing doorgeven DigiD

Bovenstaande zaken hebben vooral te maken met de administratie voor en na een verhuizing. Voor zaken als energie, internet en televisie dienen oude contracten te worden opgezegd en nieuwe contracten te worden afgesloten. Een mooie kans om ook hier verschillende providers te vergelijken en de beste deal te sluiten. 

Verhuisvergissing 8: Niet doorspreken van de verhuizing vooraf

Neem tien aangrenzende huizen in een straat en geen enkele verhuizing is hetzelfde. Dit hangt af van het meubilair, de inrichting, maar ook vooral van de speciale wensen van de klant.

Via ScanMovers kan de klant speciale eisen en wensen doorgeven. Verhuizers worden hier goed over geïnformeerd. Toch kan het zijn dat er tussentijds iets verandert in deze wensen. Een korte uitleg van speciale wensen aan de verhuizers ter plaatse verkleint de kans op misverstanden. Wij raden daarom iedereen aan om met de verhuizers door het huis te lopen vóórdat de verhuizing aanvangt om zo je speciale wensen duidelijk te maken.

Verhuisvergissing 9: Niet loskoppelen van elektrische apparaten

Het loskoppelen van elektrische apparaten zoals een koffiezetapparaat, koelkast en mixer is onderdeel van een goede voorbereiding. Idealiter worden deze apparaten ingepakt in de originele verpakking om zo kans op schade te voorkomen.

Een wasmachine moet verhuisd worden via een bepaald stappenplan. Allereerst dient een wasmachine losgekoppeld te worden van de water- en stroomtoevoer. Het water sijpelt er waarschijnlijk rustig uit, dus koppel de wasmachine niet pas vlak voor het verhuizen los.

Na deze handeling is het verstandig om de wasmachine ter bescherming in folie te wikkelen. Niet alleen de wasmachine zelf wordt hierdoor beschermd, ook de muren waar deze langs wordt verhuisd raken op deze manier niet beschadigd.

Verhuisvergissing 10: Het niet goed verzorgen van de verhuizers

ScanMovers werkt uitsluitend met professionele en ervaren verhuizers. Dit betekent niet dat zij niet vermoeid raken na een lange dag traplopen en sjouwen. Zorg daarom dat er genoeg koffie en thee aanwezig is voor een frisse start. Ook een snack tussendoor wordt vaak enorm gewaardeerd.

Een verhuizing wordt ervaren als één van de meest stressvolle momenten in iemands leven; onderzoeken bevestigen dit keer op keer. Een ontspannen en gemoedelijke sfeer kan een deel van die stress wegnemen. Uiteraard ben je als klant niet verplicht een maaltijd te verzorgen voor de verhuizers, maar vergeet niet: het houdt de verhuizers scherp!

Menu